BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Amaran: Blog ini hanya untuk kepuasan hati pemiliknya sahaja, tidak akademik, islamik dan politik..

Saturday, July 18, 2009

Kecantikan Pada Akal..


Aku melihat pada alam bukan untuk memberi komentar, jauh sekali ingin mencari kelemahan ciptaan Tuhan.. Bertafakkurnya aku akan setiap kejadian itu, menimbulkan seribu satu persoalan akan hakikat kejadian makhluk..


Ku lihat seorang gadis yang begitu cantik pada pandanganku, bertudung litup berjubah kelambu.. Dalam waktu yang sama seorang manusia lain memandang akan seorang wanita yang cantik, berbaju adik berperangai gedik-gedik.. Aku mula berfikir, di manakah sebenarnya terletak kecantikan itu..?

"Beauty lies on the eyes"..?
Daripada mata, jatuh ke otak.. Otak mula mentaksir, hati memberi isyarat.. Andai kata lembu melihat seorang wanita, di manakah jatuhnya kecantikan itu..? Aku sebagai manusia mengharapkan akal yang berpandukan iman untuk menilai akan setiap kejadian.. Memandang dan dipandang, kecantikannya bergantung pada akal yang memutuskan.. Dan bagiku, ketinggian akal itu sebenarnya bergantung pada tahap keimanan..

Berdiri di hadapanku seorang yang alim, berkulit gelap muka berjerawat.. Tatkala aku memandangnya seolah-olah wujud sinar cahaya pada jasadnya, yang hitam menjadi putih, yang kesat menjadi licin.. Aku melontarkan pandangan kepada seorang tua berpakaian usang, suaranya berkumandang mengalunkan Al-Quran.. Bertambah bagiku erti kecantikan.. Terserempak aku seorang wanita berjubah hitam menundukkan pandangan, mendorong aku bertasbih kepada Pencipta Alam.. Bagiku di situlah letaknya erti kecantikan..

Ya Allah, sebagaimana Engkau cantikkan rupa parasku, Engkau cantikkanlah akan akhlakku..