BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Amaran: Blog ini hanya untuk kepuasan hati pemiliknya sahaja, tidak akademik, islamik dan politik..

Saturday, July 18, 2009

Peribadi Yang Tersembunyi..



Kenapa wujud pokok yang tinggi..? Kenapa wujudnya golongan atasan..? Kenapa ada cuaca panas..? Kenapa adanya terang..?

Jutaan soalan lagi lagi boleh dilontarkan dalam situasi yang sama.. Persoalannya, kenapa berlaku demikian..?



Itulah peribadi yang tersembunyi, yang sering tidak kita sedari, yang membuatkan kita mempunyai spekulasi sendiri, padahal hakikat kehidupan ini mempunyai banyak erti..

Aku melihat pada gunung Kinabalu, baru ku tahu Gunung Everest itu tinggi.. Aku bangun di siang terang, baru ku tahu adanya malam kelam.. Aku melihat pada kejahilan, baru ku tau banyaknya cendekiawan dan ilmuan..

Hakikatnya, Allah Taala menjadikan sesuatu itu indah, bergantung pada kita untuk membuat nilai ukurannya.. Kita tinggi dalam kalangan rendah, kita alim dalam kalangan jahil, kita kuat dalam kalangan lemah.. Adakah kita sedar, bahawa kita juga rendah dalam kalangan tinggi, jahil dalam kalangan ulama', lemah dalam kalangan kuat..?

Tatkala kita merasakan kita mempunyai kelebihan, pandanglah kepada mereka yang mempunyai kelemahan, agar kita tidak menyalahgunakan anugerah Tuhan.. Tatkala kita merasa lemah, ketahuilah bahawa masih ramai lagi yang lebih lemah daripada kita, agar kita tidah putus asa daripada rahmah Tuhan..
Malam akan hilang tatkala terbitnya mentari..